جرمگیری دندان ها برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

اهمیت دوره فترت انجمن
دسامبر 27, 2016
از خودم آغاز کنم..
دسامبر 27, 2016

جرمگیری دندان ها برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

دو مطالعه تازه اهمیت بهداشت دهان و ارتباط بیماری لثه با حوادث قلبی – عروقی را بیشتر از پیش نشان می دهد.
پژوهشگران تایوان یافته اند که پاکیزگی دندانها و جرمگیری صحیح و حرفه ای احتمال سکته قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. از سوی دیگر پژوهشگران سوئدی این امکان را فراهم کرده اند که از روی نوع و میزان بیماری لثه ( پریودونتال ) ، میزان احتمال سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی تخمین زده شود.

هر دو پژوهش هفته پیش در جلسه علمی انجمن قلب آمریکا مطرح شد و چکیده آنها در نشریه رسمی Circulation به چاپ رسید.

پژوهش انجام شده در تایوان بیش از یکصد هزار نفر را در بر گرفته است. در این بررسی، اطلاعات پنجاه و یکهزار فردی که حداقل یک نوبت جرمگیری همه یا بخشی از دندانها را انجام دادهاند، با شمار مشابهی که هرگز توسط دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان جرمگیری دندان انجام نداده اند، مقایسه شد. دقت شد که هر دو گروه از لحاظ بقیه پارامترهای موثر بر خطر قلبی- عروقی همسان باشند و پی گیری و مقایسه اطلاعات طی هفت سال ادامه یافت.

این پژوهشگران متوجه شدند کسانی که گهگاه یا منظم دندانهایشان توسط دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان جرمگیری می شود ۲۴ درصد کمتر از کسانی که جرمگیری نمی کنند، دچار سکته قلبی می شوند. همچنین کسانی که جرمگیری دندان را جدی می گیرند، سیزده درصد کمتر از دیگران به سکته مغزی دچار می گردند. دقت در گزارش این پژوهشگران نشان می دهد پیشگیری از سکته نزد کسانی که سالی یک بار اقدام به جرمگیری کامل دندانها می کنند، بیشتر و کاملتر است. به نظر می رسد باکتریهایی که در جرم دندانها تولیدمثل می کنند در فرآیند التهاب درون رگها و ایجاد سکته موثر هستند.

پژوهشگران سوئد با مطالعه روی ۷۹۹۹ بیمار مبتلا به مشکلات لثه به نتیج جالبی درباره ارتباط بین انواع بیماریهای لثه با میزان خطر بروز انواع سکته ها و نارسایی قلبی دست یافتند. به عنوان نمونه:

· بیمارانی مبتلا به بیماری لثه که شمار دندانهای آنها کمتر از ۲۱ باشد، ۶۹ درصد بیشتر از کسانی که شمار دندانهای بیشتری دارند، در معرض سکته قلبی قرار دارند.

· بیمارانی که در لثه قاعده همه دندانهای خود عفونت دارند، ۵۳ درصد بیشتر از کسانی که عفونت کمتر دارند، به سکته قلبی دچار می شوند.

کسانی که با هر بار مسواک زدن دچار خونریزی لثه می شوند، ۱/۲ برابر بیشتر از سایرین در معرض سکته مغزی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *