اهمیت دوره فترت انجمن

چون دوست دشمنی کرد، دیگر چه می توان گفت؟
دسامبر 27, 2016
جرمگیری دندان ها برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
دسامبر 27, 2016

اهمیت دوره فترت انجمن

آبان ۱۳۹۰- شاید برخی دوستان ندانند که دقیقاً دوره فترت چیست. فترت عبارت است از زمانی که از سقوط یک حاکم تا روی کار آمدن حاکم بعدی بر یک جامعه می گذرد.
دوره فترت برای انجمن زرتشتیان تهران یعنی مدت زمان بین پایان یافتن دوره قانونی یک گردش از هیات مدیره تا زمان صدور پروانه فعالیت هیات مدیره گردش بعدی. شاید بدانید که شوربختانه با انجمن های دینی مانند یک حزب سیاسی رفتار می شود و کمیسیون محترم ماده ده باید پروانه فعالیت هیات مدیره را ظرف حداکثر شش ماه صادر کند که با تاسف به طور معمول این کار در زمان مقرر صورت نمی گیرد. این بار هم انجمن فقط به ظاهر قضیه پرداخت و نتیجه انتخابات اردیبهشت را در اوایل تابستان به وزارت کشور اعلام کرد که باز خود، بر طول مدت فترت می افزاید.

اساسنامه انجمن و دوره فترت

طبق قرارداد انسانی فعلی در دوره فترت فقط هیات رییسه از لحاظ قانونی تمام قدرت و ثروت را به دست می گیرد. به عبارت دیگر در این مدت هر اتفاق، مخارج، درآمد، و … که پدید آید، مسوولیت قانونی آن بر گردن رییس، نائب رییس و خزانه دار گردش پیشین انجمن است. در دوره فترت از نظر قانون اعضای گردش پیشین هیات مدیره و برگزیدگان مردم برای گردش بعدی هیات مدیره هیچ نقشی ندارند. ولی آیا از نظر اجتماعی و از نظر مردمی که به همین سه نفر هیات رئیسه رای دادهاند هم این موضوع صادق است؟

چند حالت شاید پیش می آید؟

شوربختانه، تاریخ و سوابق موجود نشان می دهد که بیشتر شبهات و شایعاتی که علیه هیات رئیسه گردشهای پیشین انجمن پیش آمده به سبب عدم شفافیت کارکرد آنها در همین دوره فترت بوده است. به عبارت دیگر، فقدان آموزش درست اعضای هیات رئیسه برای چگونه سپری کردن دوره فترت، به آنها اجازه نداده که بدون حاشیه این دوره را پشت سر گذارند. با هم در زیر مرور می کنیم که برگزاری جلسات هیات رئیسه در دوره فترت انجمن ( که حکم همین جلسات دوشنبه های هیات مدیره انجمن را دارد ) چه شکلهایی می تواند داشته باشد:

۱- جلسات بدون آگاهی اجتماعی و رسانه ای در پایان ساعات کاری در دفتر کار یکی از اعضای هیات رئیسه برگزار می شود.

۲- جلسات بدون امکان حضور رسانه ای و بدون آگاهی اجتماعی در منزل یکی از اعضای هیات رئیسه و با نظرات و استماع همسر یا خویشاوندان وی برپا می گردد.

۳- جلسات بدون اعلام وقت قبلی و بدون حضور رسانه ها در یکی از اتاقهای انجمن تشکیل می شود.

۴- جلسات در محل قانونی نشستهای انجمن ( تالار جلسات دوشنبه ها ) و در تاریخ و ساعت مقرر ( دوشنبه ساعت ۶ ) با امکان حضور مردم و رسانه ها برگزار می شود.

۵- علاوه بر همان که در بند ۴ خواندید، هیات رئیسه برای آشنایی بیشتر برگزیدگان مردم برای گردش بعدی با وظایف آتی خود، از آنها دعوت می کند که به عنوان مستمع و بدون حق رای در این جلسات حاضر باشند.

۶- علاوه بر آنچه در بند ۵ خواندید، هیات رئیسه از برخی از اعضای گردش پیشین هیات مدیره برای آشنا کردن برگزیدگان گردش بعدی با وظایف و مشکلات موجود دعوت به عمل می آورد.

۷- علاوه بر آنچه در بند ۶ خواندید، هیات رئیسه از هیات مدیره سایر سازمانها، انجمن ها و ارگانهای زرتشتی ایران دعوت می کند در یکی از جلسات شرکت کنند و برگزیدگان گردش بعدی را با فعالیت ها و امکانات ارگان خود آشنا سازند.

جامعه چه توقعی از برگزیدگان گردش بعدی در دوره فترت دارد؟

کسانی که خود را نامزد هیات مدیره انجمن کردند و مردم آنها را برگزیدند، خودشان انتخاب کرده اند که به صورت افتخاری، وقت و زمانی از زندگی خود را در سه سال آینده بدون چشمداشت، برای کارهای اجتماعی وقف کنند و ببخشند. آنها نیازی به سپاسداری جامعه ندارند. آنها برای بهبود زندگی خود نیاز دارند، زندگی اجتماعی را بهینه کنند تا با قرار گرفتن در فضای اجتماعی بهتر و تازه تر از زندگی خود بیشتر لذت ببرند و خود را در این تازه گردانیدن جهان سهیم بدانند. آنها هیچ نیازی به خودنمایی ندارند که از امکانات انجمن برای تبلیغ خود استفاده کنند.

جامعه انتظار دارد آنها از همان روزهای ابتدایی دوره فترت این ایثار و وقف زمان زندگی خود را آغاز کنند و تلاش نمایند با مشکلات انجمن آشنا شوند، با توانایی های انجمن از نظر مالی، کاری، نیروی انسانی و … اخت بگیرند و برای زمانی که پروانه فعالیت آنها صادر می شود کاملاً خود را آماده نمایند. آنها برای وقف زمان زندگی خود و برای بهبود جوّ موجود اجتماعی به هیچ چیزی جز انگیزه خودشان نیاز ندارند.

جامعه انتظار دارد که حتی اگر هیات رئیسه در دوره فترت با برگزیدگان مردم برای گردش بعدی همکاری نمی کند، خودشان دست از تلاش برندارند؛ کسی که خودش تصمیم گرفته برای بهینه سازی زندگی اجتماعی خود و آیندگان تلاش کند، هیچ چیزی نمی تواند مانعش شود. گاهی همین همکاری نکردن، نشان می دهد که راه درستی را پیش گرفته اید و باید ادامه دهید با پشتکاری بیشتر و انگیزه ای فراتر.

همایش « نقش برگزیدگان مردم برای گردش بعدی در دوره فترت »

اگر شما هم به عنوان یکی از اعضای جامعه یا یکی از برگزیدگان مردم برای گردش بعدی می خواهید نظرات، پیشنهادها یا برنامه های خود را در این زمینه به گوش و نظر دیگران برسانید، چکیده نوشتار خود را به نشانی رایانامه anjomanz@hotmail.com بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *