گزارش نشست مشترک انجمن های اولیا و مربیان آموزشگاه های زرتشتیان تهران

نمونه مردمی شدن دبستان گیو: برگی از تاریخ
دسامبر 28, 2016
رای من: خود شما
دسامبر 28, 2016

گزارش نشست مشترک انجمن های اولیا و مربیان آموزشگاه های زرتشتیان تهران

بهمن ۱۳۹۰-

پیرو دعوت کتبی دبیرخانه انجمن زرتشتیان تهران برای شرکت « در جلسه هماهنگی و بررسی مشکلات آموزشی » در پسین روز سه شنبه دوم اسفندماه نشستی با حضور قریب به اتفاق اعضای زرتشتی انجمن های اولیا و مربیان دبستانهای جمشید جم و گیو ، راهنمایی های رستم آبادیان و گشتاسب و دبیرستانهای انوشیروان دادگر و فیروزبهرام برگزار شد.

این نشست با باشندگی دبیر و عضو هیات رییسه انجمن زرتشتیان تهران آغاز شد . سپاسگزاری همگان از برپایی چنین جلسه ای با محوریت آموزش و کیفیت آن در مدارس با این گلایه همراه بود که کاش انجمن خیلی زودتر این گونه جلسات را آغاز می کرد. پس از این که در ابتدا توضیح داده شد که در این جلسه بیشتر به راهکارهای عملی برای بالابردن سطح آموزش و نیز پرورش دانش آموزان قرار است تمرکز شود ، باشندگان به صحبت پرداختند.

لزوم توجه بیشتر به پرورش توسط خود آموزگاران به ویژه در مقطع دبستان و یاد دادن شیوه درس خواندن و تفکر و حل مشکلات در کنار آموختن مستقیم از نخستین نکات مورد اشاره در این نشست بود. برگزاری جلسات پرورش برای والدین به تنهایی کافی نیست و باید آموزگاران به ویژه در دبستان و راهنمایی با اصول رشد شخصیت ، رفتار با دانش آموزان و اصول روانشناسی آموزشی آشنا باشند. پیشنهاد شد که بهتر است پرسنل و آموزگاران مدارس پیش از آغاز به کار توسط گروهی متخصص از سوی انجمن تعیین صلاحیت شوند و نکته بعد این که بهتر است نخست نیروی انسانی و امکانات را بهینه کرد و سپس انتظار داشت که دانش آموزان از راه های دور و نزدیک به این آموزشگاه ها بیایند. البته یادآوری شد که تا وقتی این آموزشگاه ها دولتی هستند قدرت گزینش کارکنان و آموزگاران در آن اندک است و پاسخگویی این کارکنان به والدین هم کمتر است. با مقایسه ای که بین شهریه پرداختی در مدارس غیر دولتی و این مدارس دولتی وجود دارد ، بیشتر والدین ترجیح می دهند کنترل کامل روی گزینش مدیر و پرسنل و آموزگاران داشته باشند و آنها هم پاسخگو باشند اما شهریه بیشتری هم دریافت کنند. به عبارت دیگر ، آینده آموزشی دانش آموزان بیش از اینها برای والدین ارزش دارد. پیشنهاد شد گروهی در کنار انجمن بتوانند به دور از تغییرات گردش های انجمن بر همه جنبه های آموزشگاه ها نظارت و کنترل داشته باشند ، کسانی که به طور تخصصی برای امور اداری ، ساختمانی و آموزشی و کیفیت عالی آنها برنامه ریزی نمایند. تاکید بر این نکته حائز اهمیت است که تخصیص بودجه در اختیار این گروه یا انجمن اولیا و مربیان از سوی انجمن زرتشتیان تهران می تواند به بهبود کیفیت آموزش منجر شود و از سوی دیگر بدون نیروی انسانی کارآمد ، امکان بهتر شدن کیفیت آموزش وجود ندارد . تاکید شد که دیگر روشهای قدیمی تدریس پاسخگوی نیاز دانش آموزان امروز نیست و علاوه بر تدریس مستقیم ، به کارگیری روش شناختی مستقیم و گاه روش تدریس غیر مستقیم ( یعنی راهنمایی دانش آموز به چگونه درس خواندن و کشف درس ) باید در اولویت قرار گیرد. به عبارت دیگر ، باز تاکید شد که دانش و مهارت تدریس آموزگاران و توان روانشناسی آموزشی آنها بسبار مهم است و باید بتوانیم آموزگاران مناسبی را برای مقاطع گوناگون فراهم کنیم.

در پایان با موافقت باشندگان جهت امور اداری و ساختمانی دو نفرانتخاب شدند که هماهنگی کارهای اداری و ساختمانی مدارس را با انجمن به عهده دارند

امید است ادامه این گونه جلسات در سایر سطوح به اقدامات عملی مناسب برای بهبود کیفیت آموزش و نیروی انسانی آموزشگاه های زرتشتیان تهران بینجامد . خوب است بدانید که در دهه ۱۳۷۰ هم این گونه جلسات با دعوت انجمن زرتشتیان تهران برگزار می شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *