اسید فولیک ریزش مو را متوقف می کند؟

مثبت اندیشی باعث تغییر در زندگی ما می شود
با مثبت اندیشی زندگی خود را تغییر دهیم
ژانویه 10, 2022
جای خالی چند نون نخودچی
مارس 22, 2022

اسید فولیک ریزش مو را متوقف می کند؟

اسید فولیک و ریزش مو

وقتی از زنان درباره بارداری پیشین آنها بپرسیم، بجز خاطرات تلخِ ریزش مو چیز دیگری به یاد نمی آورند. به طور معمول، هورمون زنانه استروژن عامل ریزش مو در بارداری است. اما کمبود یک نوع ویتامین ب به نام اسید فولیک هم در ریزش مو دخیل است.

اسید فولیک چیست؟

یکی از مواد ضروری برای سلامت بدن ما اسید فولیک است. اسید فولیک یکی از انواع ویتامین ب به شمار می رود که گاهی نام ویتامین ب ۹ هم به آن اطلاق می شود. اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب تلقی می گردد.

خواص اسید فولیک

اگر بخواهیم به طور چکیده به خواص گوناگون اسید فولیک اشاره کنیم، باید عناوین زیر را نام ببریم:

  • کمک به رشد مو و طاهر مو
  • پیشگیری از بروز نقص مادرزادی در مغز و نخاع جنین
  • پیشگیری از برخی از انواع کم خونی
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کمک به سلامت مغز و اعصاب به ویژه خُلق افراد

تاثیر اسید فولیک در توقف ریزش مو

اسید فولیک یا ویتامین ب ۹ در برخی از مواد غذایی به صورت فولات وجود دارد. اسید فولیک نوع صناعیِ فولات به شمار می رود. این ویتامین ضروری برای بدن در سبزی های دارای برگ سبز تیره و حبوبات مانند لوبیا وجود دارد.

در هر بافتی از بدن که رشد و تکثیر سلولی در جریان است، اسید فولیک اهمیت پیدا می کند. مغز استخوان و تولید گلبول های قرمز برای خون اصلی ترین محل تاثیر اسید فولیک به شمار می رود.

مو و ناخن هم با تکثیر سلولی، سلامت خود را حفظ می کنند. به طور کلی، همه تقسیم های سلولی در بدن ما با اسید فولیک بهتر و درست تر به انجام می رسد. به همین دلیل، اسید فولیک روی سلامت ما تاثیری بسیار بیشتر از آن چیزی دارد که ما تصور می کنیم. با خوردن روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک می توان از بسیاری از مشکلات سلامتی مانند ریزش مو پیشگیری کرد.

اسید فولیک روی کراتینیزه شدن مو تاثیر مثبتی دارد. به همین دلیل، به نظر می رسد اسید فولیک در رشد بیشتر موها موثر باشد.

یک پژوهش پزشکی که در سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر شد، نشان می دهد که اسید فولیک در به تاخیر انداختن سفیدی مو هم شاید موثر باشد. همین پژوهش نشان می دهد که ممکن است مصرف اسید فولیک و سطح کافی اسید فولیک به موهای مستحکم تر و کاهش ریزش مو هم کمک می کند.

همین که سطح اسید فولیک در خون ما در حد طبیعی باشد، کفایت می کند. برای توقف ریزش مو لازم نیست مقدار زیادی اسید فولیک خورده شود. به عبارت دیگر، بدن ما روزانه به ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک نیاز دارد. همین مقدار کم برای سلامت بدن ما، از جمله رشد خوب موها، کافی است. خوردن مقدار بیشتر اسید فولیک به افزایش بیشتر رشد موهای ما کمک اضافه ای نمی کند.

چقدر اسید فولیک برای توقف ریزش مو لازم است؟

اگر روزانه به بدن ما ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک برسد، برای توقف ریزش مو کافی است. بهترین منبع دریافت این ویتامین، مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک است. اسید فولیک فراوانی در بروکلی، سایر سبزی ها، حبوبات و تخم مرغ وجود دارد.

نباید چنین بیندیشیم که مصرف بیش از حد نیاز روزانه از اسید فولیک باعث افزایش بیشتر استحکام موی ما می شود. این باور اشتباه است. باید بدانیم که تامین میزان نیاز روزانه اسید فولیک می تواند سلامت مو و کاهش ریزش مو را تضمین نماید.

ریزش مو بجز کمبود اسید فولیک به سایر مواد ضروری برای بدن هم بستگی دارد

اگر به دنبال توقف ریزش موی خود هستیم، نباید فقط به یک عامل مثلا فقط به اسید فولیک فکر کنیم. در بیشتر موارد، چندین عامل در ریزش موی موثر هستند. بهتر است برای در نظر گرفتن همه این موارد، با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نماییم.

به عنوان نمونه، در بسیاری از موارد کمبود سایر ویتامین های ب هم در افزایش ریزش مو نقش دارند. سلنیوم و روی دو ماده ضروری برای سلامت بدن ما هستند. مقادیر بسیار کم از این دو ماده در کنار ویتامین هایی مانند اسید فولیک برای توقف ریزش مو لازم هستند.

آیا برای تهیه محتوای متنی کمک لازم دارید؟

اگر برای محتوای متنی به ویژه در زمینه پزشکی و داروسازی دچار مشکل هستید، می توانید از دکتر کیقباد بهدین یعنی من کمک بگیرید. اکنون به صفحه تماس با ما بروید و فرم را پر بفرمایید. موضوع را حتما «همکاری محتوای متنی» درج بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *