چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

مسیر پیشنهادی برای ایرانگردی- شمال غربی
دسامبر 5, 2016
مفهوم دهش
دسامبر 20, 2016

چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد

تابستان ۱۳۹۰

حدود دوازده سال پیش به بیروت، لبنان رفته بودم. صحنه ای از همزیستی فرهنگها با احترام کامل دو جانبه نظرم را جلب کرد.

خانمی با چادر مشکی بلند و روبند در کنار خانم دیگری که همه موها و قسمت عمده ای از پوست وی قابل رویت بود، از یک غرفه لوازم آرایش در یک فروشگاه بزرگ خرید می کردند. آنها فهمیده بودند که ۱۷ سال جنگ داخلی نمی تواند برای آنها زندگی بهتری به ارمغان بیاورد و پاسخگوی نیاز فرزندها و نسل آینده آنها باشد اما اگر تحمل فرهنگی خود را ضمن احترام متقابل به کارهای اجتماعی و حریم های خصوصی بالا ببرند، این کار شدنی است.

 

آش نخورده و دهان سوخته!

منوچهر ارغوانی، اسطوره ماندگار کارهای فرهنگی در بین ایرانیان به ویژه ایرانیان زرتشتی، را بیشتر ما می شناسیم. در واقع هر وقت صحبت از « همازوری » می شود، نمی توان نام او را به یاد نیاورد. تارنمای خبری ویژه زرتشتیان با نام « همازور »، جشن های فرهنگی « همازور » و تلاش بی وقفه وی برای آگاهی رسانی به همه و شفاف سازی همه اطلاعات و پدید آوردن محیطی برای تبادل نظرات و اندیشه ها حتی نظرات کسانی که کاملاً مخالف وی بودند تا حدی که با احترام و ادب بود، از شاخصهای وی به شمار می آید. او مدتها بود برای ایجاد حس سرزندگی و شادابی و پیشگیری از مهاجرت جوانان و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب در تلاش بود جای خالی برخی شادمانی ها را برای جوانان زرتشتی پر کند تا به فرهنگ غرب و مهاجرت متوسل نشوند.

 

چندی پیش او پس از اخذ مجوزهای لازم کار فرهنگی تازه ای را که فقط و فقط محدود به هازمان ایرانیان زرتشتی بود به ثمر رساند، کاری که تحسین همه هنردوستان را برانگیخت. در واقع این جشن شاد تنها یک تفاوت با جشن های شاد دیگر داشت و به جای آن که افراد به صورت گروهی و توام و با هم به شادمانی بپردازند، با معرفی و به صورت جداگانه و به نوبت این کار را انجام دادند. تمام حاضران در این جشن، زرتشتی بودند و هیچ مسلمانی در آن حاضر نبود و مکان هم متعلق به ایرانیان زرتشتی بود. به عبارت دیگر، یک برنامه صرفاً خصوصی هازمان زرتشتی، عین همان که در قانون اساسی کشور برای ایرانیان زرتشتی حق قانونی دانسته شده است.

 

فردای آن روز اخبار نوشتاری و تصویری این جشن در تارنمای خبری ویژه زرتشتیان به نام « همازور » قرار گرفت. شوربختانه در فضای اینترنت امکان محدودیت حضور سایرین به سختی میسر است. به عبارت دیگر، فقط تعهد اخلاقی و تضمین شرافتی هر شخص او را مقید می کند که با دیدن عبارت «تارنمای خبری ویژه زرتشتیان » ، اگر زرتشتی نیست، از مطالعه آن خودداری نماید. باز هم بدبختانه، عده ای بدون احساس مسوولیت و برخلاف اصول شرع خود و اخلاق و عرف، در محیط مجازی خصوصی زرتشتیان کنجکاوی کردند و حتی برخلاف قاعده مالکیت معنوی به دزدی مطلب و تصویر از تارنمای خبری زرتشتیان « همازور » اقدام نمودند. بزرگترین سهل انگاری و اشتباه آقای ارغوانی، عدم شکایت قانونی از این پایگاه های اینترنتی بود، پایگاه هایی که پایشان را از چهارچوب مشخص قانون اساسی برای عدم کنجکاوی در زندگی اجتماعی و آیینی زرتشتیان در اماکنی که ویژه آنهاست، فراتر نهادند.

 

این اشتباه بزرگ از سوی وب سایتهای خلافکار، مخاطبان زیادی را در معرض این خبر قرار داد و من از توضیح بیشتر خودداری می کنم اما از همه شما دعوت می کنم به این پایگاه ها سر بزنید و نظر مخاطبان آنها را بخوانید. بعد می فهمید که همین نظرات برخی از این وب سایتها را دچار مشکل کرد.

 

به نظر می رسد صاحبان وب سایتها برای رهایی از این بن بست، بهتر می بینند که با استفاده از نفوذ خود در برخی دستگاه ها به حل مساله خودشان نپردازند بلکه صورت مساله را پاک کنند و بدین گونه بود که به جای حمایت از این که جلوی ترویج فرهنگ غرب در بین ایرانیان زرتشتی گرفته شده و الگوهای ایرانی به آنها ارائه می شود، شخصیت والای اسطوره ایرانیان زرتشتی مورد بی احترامی قرار گرفت و شبهه هایی در مورد حقوق زرتشتیان در ایران پیش آورد و احساسات جوانان زرتشتی را جریحه دار کرد.

 

خواهش جامعه زرتشتی از نماینده محترم ایرانیان زرتشتی در مجلس: درخواست می کنیم ضمن طرح سوال از وزیر مربوطه در مورد این که چرا سیستم فیلتر اینترنت که در مملکت ما بسیار قوی هم هست، نسبت به فیلتر کردن این وب سایتهای متخلف در موقع مناسب اقدام نکرده و در واقع مسبب مصیبت نازله بر ایرانیان زرتشتی شده توضیح دهد و همچنین از نامبرده درخواست داریم که از ریاست محترم قوه قضاییه هم در مورد بیداد روا شده به آقای ارغوانی توضیح و این پرسش را هم مطرح کنند که چرا مدعی العموم نسبت به برخی هتک حرمتها نسبت به دین زرتشتی که در برخی از همین وب سایتها درج است واکنش نشان نمی دهند.

 

امیدواریم که این معضلات از دید مسوولان محترم قوه قضاییه و دیده بان های انواع گوناگون حقوق بشر پنهان نماند همان گونه که ماه پشت ابر نمی ماند. از سوی دیگر امیدواریم اندیشمندان جامعه از جمله آقای دکتر آملی لاریجانی برای فراهم آوردن زمینه های ارتقای تحمل فرهنگی و تلاش برای حفظ آزادی در حریم خصوصی ایرانیان زرتشتی و رفع شبهات پیش آمده برای جامعه ایرانیان زرتشتی از هر گونه مساعدتی دریغ نورزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *