چابهار: دریا، اقیانوس، ساحل، کوه، آفتاب و تاریخ

ارزش پول
دسامبر 26, 2017
آرام بودن قدم بزرگی است
ژانویه 15, 2018

چابهار: دریا، اقیانوس، ساحل، کوه، آفتاب و تاریخ

یکی ازدورافتاده ترین شهرهای ایران که زیبایی های طبیعی آن ارزش رفتن دارد چابهار است. این شهر یکی از قدیمی ترین مراکز دریایی ایران بوده و به خاطر همین دورافتادگی آن قدر بکر و زیباست که کمتر جایی را در ایران می توان به این صورت یافت.

فاصله های طولانی زمینی این شهر با شهرهای مهم اطراف در عمل تنها راه دسترسی را هواپیما قرار داده است. به دلیل اهمیت استراتژیک و موقعیتی، از سالهای دور یک فرودگاه نظامی در کنارک (حدود ۳۰ کیلومتری چابهار) ساخته شده که از آن استفاده تجاری هم می شود. با این وجود مسافت زیاد هوایی، بلیط تهران-چابهار را به یکی از گرانترین بلیط های هوایی تبدیل کرده که از برخی بلیط های خارجی گاه گرانتر است. اما اگر از طبیعت بکر لذت می برید ارزش دارد خرج کنید.

جاهای دیدنی

تورهای نصف روزه از چابهار هست که شما را به دیدنی های اطراف چابهار می برد. همچنین می توانید از تاکسی فرودگاه درخواست ماشین نمایید برای بردن شما به سمت شرق چابهار.

بهتر است ابتدا و تقریبا بدون توقف به گوشه ترین نقطه ایران در جنوب شرق یعنی بندر گواتر بروید. دربندر گواتر قایق رانان محلی شما را به دیدن دلفین هایی می برند که نشاط و سرزندگی آنها مسری است!! سپس از جنگل دریایی حرا که برخی پرندگان زیبا در آن زندگی می کنند دیدن کنید. بهتر است با خودتان آب و کمی خوردنی ببرید زیرا در ساحل گواتر غیر از قایق رانها و البته ایستگاه مرزی چیزی نزدیکتان نیست.

در راه برگشت به چابهار وقت دارید هر جایی که زیباست بایستید و تفریح کنید. اسکله پسابندر یکی از جاهای بسیار دیدنی است با لنج ها و قایق هایی که دور از هم لنگر انداخته اند و نزدیک بندر گواتر است. در این جاده ساحلی نقاط زیادی هست که می توانید توقف کنید و از ساحل لذت ببرید: ساحل اقیانوس هند. در بسیاری از جاها کوه های معروف به کوه های مریخی (یا مینیاتوری) در نزدیکی جاده هستند. می توانید توقف کنید و دل به کوه و صحرا بزنید. این جاده از روی بخشی کوچک از دریاچه لیپار عبور می کند. حتما در آنجا توقف کنید و با دریاچه صورتی (به علت رنگ یک موجود زنده در این دریاچه) عکس بگیرید و بلورهای نمک را ببینید و …. انجیر معابد هم در راه و در یکی از روستاهای نزدیک چابهار است. درختی قدیمی و بزرگ و بسیار انعطاف پذیر. یک شاخه آن را تکان دهید و می بینید شاخه های سوی دیگر درخت به حرکت در می آیند! ساحل رمین، ساحل ارتفاع، وجاذبه های طبیعی دیگر از جمله رسیدن ریگ کویر به اقیانوس آب، بسیار دیدنی است. در این مسیر در روستاها کودکان زیادی برایتان دست تکان می دهند و گاه به استقبالتان می آیند با لب هایی پر از خنده، دلهایی پر از شادی، برخی با پاهای برهنه و برخی با پوشاک کهنه. پیشنهاد می کنم با خود کتاب مناسب برای کودکان ببرید و به این کودکان هدیه دهید. این روستاها مدرسه دارند و بچه ها سواد دارند اما کتاب غیردرسی ندارند. با آنها مهربانی کنید زیرا شادی آنها مسری است وروزی بسیار شاد را برایتان هدیه می دهند.

در داخل شهر چابهار روبه روی هتل لاله مجموعه مکران (فضای سبز، فضای بازی، کافی شاپ و رستوران) در کنار اسکله های چابهار جایی خوب است برای شامگاهان و غروب. می توانید از غذاهای لذیذ محلی مانند انواع “کراهی” لذت ببرید. در روز هم می توانید به ساحل معروف به “دریا بزرگ” در شهر چابهار بروید. با کمی پیاده روی کنار ساحل به جاهای خلوت تر بروید و بدون کفش روی ریگ قدم بزنید و به امواج اقیانوس خیره شوید یا با جانوران کوچک ساحلی مهربانی کنید و…. اما اقیانوس خطرناک است و زیاد در آب پیش نروید.

یک بار به بازار میوه چابهار بروید و با میوه های محلی مانند زیتون و پاپای آشنا شوید البته با حس چشایی!! یکی دو ساعتی را هم به بازار چابهار اختصاص دهید و در انتهای بازار غذاهای خیابانی محلی بسیار خوشمزه اما تند را نوش جان کنید. ساندویچ مرغ و لپه، پکوره، شیرینی های محلی، و سایر خوراکهای خیابانی…

در کنار شهر چابهار، منطقه آزاد، با ساختمان های بلند و زیبا فخر فروشی می کند. اگرچه به لحاظ قیمت خیلی برای خرید مناسب نیست اما برای گذراندن شب جای خوبی است. رستوران بام چابهار اگرچه ماهی اش تمام شده ولی منظره زیبایی به ویژه در شب برای تماشا دارد.

برای رفتن به گوشه وکنار شهر هم دو تاکسی تلفنی ۴رقمی هست که به خوبی و با قیمت مناسب شهر و منطقه آزاد را با اطمینان خاطر سرویس می دهند.

اگر می خواهید در روز بیشتر با آب و دریا باشید به ساحل تیس در منطقه آزاد بروید. دیدن از آثار تاریخی تیس هم می تواند لحظاتی از سفر شما را تشکیل دهد. بازار کنارک جایی خاص است و دیدنش می ارزد.

اگر با یک راننده محلی هماهنگ کنید می تواند شما را به دیدن چشمه های گل افشان ببرد. البته کوه گل افشان گاهی فعال است اما گاهی بسته می شود و چشمه گل افشان از جایی دیگر سر باز می کند. در این جا هم بچه ها دورتان را می گیرند و کتاب کودک و کتاب نوجوان به آنها هدیه دهید. چشمه های گل افشان حاصل خروج همزمان آب و گاز است که گاز آن قابل اشتعال هم هست. گاز باعث می شود ریگ را در آب مخلوط کند و گل افشان شکل می گیرد. از راننده بخواهید در روستای بزرگ سر راه شما را به دیدن باغ های موز و سایر میوه ها ببرد که بسیاردیدنی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *