خودفریبی- معرفی کتاب

تهوع: معرفی کتاب
آگوست 14, 2018
کوچ به سلامت- مشکین شهر
اکتبر 8, 2018

خودفریبی- معرفی کتاب

این کتاب در وهله نخست به نظر می رسد که در مورد کسب و کار نوشته شده است اما وقتی کتاب را خواندم متوجه شدم که به یک معضل بزرگ بین فردی اشاره دارد که همه زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد: خودفریبی.

در نظر بگیرید یکی از دوستان شما درباره یک مشکل خانوادگی با شما درد دل می کند. خیلی ساده خیلی بی غرض. شما می شنوید، چیزی نمی گویید و بعد که رفت همان قضیه را برای دوست مشترک تان تعریف می کنید و دوست دارای مشکل را سرزنش می کنید و از او به عنوان یک آدم مشکل دار که بارها گفته اید توانایی حل مشکلات را ندارد، یاد می کنید. حال اگر کسی پیدا شود و از شما بپرسد ” تو به دوستت چه کمکی کردی؟” چه دارید بگویید! می گویید من می خواستم به او کمک کنم اما … و یک توجیه برای کمک نکردن می آورید. فرد خود فریب همه حواسش متوجه خودش است. همه ذهنش درگیر این است که خودش را انسانی موجه جلوه دهد. هیچ توجه و تمرکزی برای بقیه انسانها قائل نیست و آنها را مانند تعدادی شیء می بیند نه انسان. در واقع، با توجیه های خودش، خودش را فریب می دهد. در کتاب مزبور می نویسد که این آدم ” در کوزه ” است و به بیرون توجهی انسانی ندارد.

این نوع خودفریبی و خودمحوری باعث می شود به جای تمرکز بر اهداف و تمرکز بر روندها، فرد همه توجهش را به خودش و موجه نشان دادن خودش معطوف نماید. این خودفریبی شاید در مورد برخی انسانها رخ دهد و فرد با چند نفر روابط انسانی خوب داشته باشد ولی با دیگران مانند شیء رفتار می کند. خود فریبی می تواند زندگی خانوادگی، اجتماعی و شغلی هر فرد را به راحتی به یک شکست و ناراحتی مبدل کند.

باید بگویم خواندن کتاب “خودفریبی” را به همه و همه توصیه می کنم. کتابی که باعث می شود از دیگران کمتر ناراحت شوید و از زندگی و کار و دوستی ها لذت ببرید. کتاب خودفریبی توسط موسسه آربینجر (Arbinger) تهیه و توسط انتشارات اورنگ منتشر شده و امروز ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. این کتاب ترجمه خوبی دارد و با متن داستان وار خود، شما را با خودش همراه کرده تا پایان مشتاق خواندن نگه می دارد.
Self-deception

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *