جمله انگیزشی در شبکه های اجتماعی

آبله میمونی چیست؟
آبله میمونی چیست و چرا باید درباره آن بدانیم؟
می 21, 2022
ایچی گو ایچی یه
ایچی گو ایچی یه: معرفی کتاب
می 28, 2022

جمله انگیزشی در شبکه های اجتماعی

راه های افزایش تاثیر جمله های انگیزشی

راه های افزایش تاثیر جمله های انگیزشی

گاهی اوقات می بینیم چندین و چند پست از افراد گوناگون در یک شبکه اجتماعی، همه و همه جمله انگیزشی نوشته اند. آیا واقعا این همه جمله انگیزشی روی افرادی که آن را می خوانند، تاثیر مثبت می گذارد؟

چرا پست کردن جمله انگیزشی در شبکه های اجتماعی زیاد شده است؟

تردیدی نیست که برای باقی ماندن در چرخه این شبکه ها لازم است تولید محتوا انجام شود. وقتی فردی احساس می کند محتوای تازه ای نمی تواند تولید کند، چه می کند؟

کافی است در گوگل تایپ کند: «جمله انگیزشی». بعد لیست بلند بالایی از وب سایت هایی جلوی او قرار می گیرد که جمله های انگیزشی را یک جا جمع کرده اند. یکی را کپی می کند. از یکی از پلتفرم های تصویر رایگان هم یک تصویر دانلود می نماید. همه چیز برای یک محتوا آماده است.

همه نوشته ها و مقالاتی که درباره اوج گرفتن در شبکه های اجتماعی توسط متخصصین امر وجود دارد، تاکید می کنند که محتوای دارای اصالت است که بال پرواز می دهد؛ نه کپی هزار باره یک جمله انگیزشی. خوب است همگی دقت کنیم که یک محتوای اصیل می تواند لایک و کامنت برای ما بیاورد.

اما اگر با وجود این، تصمیم دارید همچنان جمله انگیزشی کپی کنید، حداقل یک نکته را رعایت کنید. زحمت بکشید و یک موضوع و یک مسیر را انتخاب کنید و هر جمله انگیزشی که مربوط به آن موضوع است را پست کنید. وقتی جمله های انگیزشی با موضوعات متفاوت به کار می برید، مخاطب شما گیج می شود. نمی تواند شما را درک کند و به فالو کردن شما ادامه نمی دهد.

نکته ای که همه باید رعایت کنند، پاسخ دادن به واکنش ها و تعامل های مخاطب است که قبلا در یک مقاله به طور مفصل به آن پرداخته ایم و برای خواندن آن نوشتار می توانید اینجا کلیک کنید.

آیا جمله انگیزشی روی مخاطب تاثیر مثبت می گذارد؟

شما خودتان قضاوت کنید: آیا تا کنون پیش آمده که با خواندن یک جمله انگیزشی در اینستاگرام، به ناگهان کار خاصی یا تغییر واضحی در شما رخ دهد؟ اگر بخواهیم خودمان به این جمله پاسخ صادقانه دهیم، شاید جواب «خیر» باشد.

بله! تاکنون پیش آمده که با خواندن یک کتاب یا تماشای یک فیلم تغییر و تحولی را تجربه کرده باشیم. اما تاکنون نشده که با خواندن یک جمله از یک کتاب یا دیدن یک دقیقه از یک فیلم چنین اتفاقی بیفتد.

حالا در نظر بگیرید یک نفر کتابی را خوانده، فیلمی را دیده و تاثیری که قرار بود آن کتاب یا فیلم روی او بگذارد را پشت سر گذاشته است. اکنون شاید جمله انگیزشی مرتبط یا حتی یک جمله از آن کتاب بتواند کل تاثیر و مفهوم کتاب را دوباره زنده نماید.

به عبارت دیگر، جمله های انگیزشی زمانی می توانند روی افراد تاثیر مثبت داشته باشند که در یک زمینه مناسب فکری منتشر شوند. به عنوان نمونه، پژوهشگران در یک کلینیک روانشناسی مراجعین خود را که دچار اختلال افسردگی بودند به دو گروه تقسیم کردند:

  • گروه نخست بیمارانی بودند که هفته ای یک بار به کلینیک می آمدند و مشاوره روانشناسی با هدف درمان افسردگی برای آنها به انجام می رسید.
  • گروه دوم یا گروه مداخله کسانی بودند که علاوه بر دریافت مشاوره هفتگی مانند گروه نخست هر بامداد یک پیامک با جمله انگیزشی با هدف بهبود سلامت روان فرد، دریافت می کردند

می بینید که تنها تفاوت بین دو گروه دریافت پیامک با جمله انگیزشی هدفمند بود. این پژوهش نشان داد بهبود علائم افسردگی در گروه مداخله (گروه دوم) با سرعت بیشتری صورت پذیرفت. در واقع، جمله های انگیزشی مانند یک یادآوری موثر برای بیمار عمل می کرد. با خواندن جمله انگیزشی، بیمار به یاد توصیه های مشاور روانشناسی خود می افتاد و بیشتر آنها را به کار می بست.

جمله انگیزشی در چه صورت موثر واقع می شود؟

بنابراین می بینید که جمله انگیزشی زمانی موثر می افتد که:

  1. شنونده زمینه ذهنی لازم را داشته باشد به گونه ای که جمله انگیزشی مانند یک یادآوری برایش عمل نماید.
  2. جمله انگیزشی مرتبط با وضعیت فرد باشد.

خواندن یا شنیدن جملات انگیزشی که هیچ هدفی را دنبال نمی کنند، ممکن است به حدی فرد را از چنین جمله هایی منزجر سازد که حتی جمله های انگیزشی مرتبط را نخواند.

بهتر است جمله های انگیزشی چه اهدافی را دنبال کنند؟

امروزه سلامت روان انسان ها به یکی از مشکلات بزرگ تبدیل شده است. یکی از اهدافی که می توان برای جمله های انگیزشی در نظر گرفت، افزایش توانایی و ظرفیت روانی و ذهنی انسان هاست. به عبارت دیگر، اگر می خواهید در شبکه اجتماعی از جمله های انگیزشی موثر استفاده کنید، یکی از مسیرها، روی آوردن به تقویت سلامت روانی مخاطبان است.

دومین هدفی که می تواند در مخاطبان موثر واقع شود، خلاقیت و ریسک پذیری است. امروزه روش های زیادی برای کار و فعالیت وجود دارد. امکانات زیادی هم وجود دارد که فرد می تواند روش های نوآورانه و بسیار تازه ای را بیافریند. اما بیشتر افراد جرات انجام کار یا نوآوری را ندارند. یکی از مسیرهای پر طرفدار برای انتشار جمله انگیزشی نوآوری و تشویق افراد به اقدام است.

افزایش تاثیر جمله های انگیزشی

پس از این که مسیر و هدف جمله های انگیزشی در شبکه اجتماعی و پست های خود را مشخص کردید، یک کار دیگر باقی می ماند. کتاب ها، فیلم ها و هر گونه فایل رسانه ای که در رابطه با مسیر مربوطه وجود دارد، بخوانید، ببینید و به مخاطبان خود معرفی کنید.

جمله های انگیزشی به تنهایی کارآیی ندارند. باید ذهن مخاطبان خود را با اطلاعاتی مرتبط و گسترده تر تغذیه نمایید. برپایی لایو و بحث درباره کتاب یا فیلم که با هدف مرتبط است، زمینه ذهنی همه را برای تاثیرگذاری جمله های انگیزشی بهبود خواهد بخشید.

«اگر آغاز کنی، هرگز دیر نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *