ایچی گو ایچی یه: معرفی کتاب

راه های افزایش تاثیر جمله های انگیزشی
جمله انگیزشی در شبکه های اجتماعی
می 24, 2022
ده راهکار مقابله با چالش های زندگی
چالش های زندگی و راه های مقابله با آنها
می 30, 2022

ایچی گو ایچی یه: معرفی کتاب

ایچی گو ایچی یه

هنر توجه به دیگران: ایچی گو ایچی یه

آیا اکنون با رغبت و علاقه این مقاله را می خوانید؟ آیا همه حواس خودتان را به همین لحظه و همین نوشتار داده اید یا چشم‌های‌تان این جاست و فکرتان یک جای دیگر؟

ایچی گو ایچی یه کتابی است درباره همین لحظه هایی که در آن هستیم. این کتاب با وجود این که نامی ژاپنی دارد و موضوع به طور کلی، درباره برخی از مفهوم های رایج در فرهنگ غنی ژاپن است، اما توسط دو نفر غیر ژاپنی نوشته شده است.

این که نویسندگان این کتاب ژاپنی نیستند باعث شده است قدر ایچی گو ایچی یه و سایر مفاهیم فرهنگ ژاپنی بیشتر دانسته شود و برای یک فرد غیر ژاپنی و نا آشنا با آن فرهنگ بهتر مفاهیم باز شود.

آغاز ایچی گو ایچی یه از یک چای خوری سنتی ژاپن

این کتاب در ابتدا مانند یک داستان در یک روز بارانی آغاز می شود اما به سرعت حالت داستانی خود را از دست می دهد و شبیه یک کتاب جدی به بررسی مفاهیم مختلفی در فرهنگ ژاپن می پردازد.

ابتدا باید خود را خوب بشناسیم؛ نخست باید از خودمان با همه جزییات عبور کرده باشیم؛ به قول ژاپنی ها باید ایکیگای را ابتدا به خوبی درک کرده باشیم. آن گاه می توانیم به سمت ایچی گو ایچی یه قدم برداریم.

معنای ایچی گو ایچی یه

این عبارت به معنای «یک دیدار یک فرصت» قابل تعبیر است. شاید شنیده باشید وقتی فردی را می بینیم، حرف هایش یادمان نمی ماند، کارهایش فراموش می شود، اما حسی که برای ما ایجاد می کند، ماندگار است. ایچی گو ایچی یه به این جملات چنین می افزاید که شاید این دیدار – شاید اکنون که در آن هستیم- آخرین بار باشد که در همه عمرمان این فرد را می بینیم، یا بهتر است بگوییم: حتما آخرین بار است که در چنین شرایطی، دقیقا چنین شرایطی قرار می گیریم. پس اکنون خودمان باشیم و همه توجه و مهربانی خود را نثارش کنیم. بگذاریم فرد مقابل خودش باشد، بگذاریم او بتواند مانند ما پرمهر و پر توجه باشد. بیایید از این دیدار یک حس عالی و فراموش نشدنی بسازیم.

ایچی گو ایچی یه از ایکیگای می گذرد

واقعا من به دنبال چه هستم؟ از زندگی، از دنیا چه می خواهم؟ آیا به خودم توجه کافی کرده ام؟ آیا خودم را به اندازه کافی دوست دارم؟ اگر پاسخ این پرسش ها مانند روز برای مان روشن است، آماده هستیم به دیگران توجه خودمان را ببخشیم. آن وقت است که می توانیم با تمام حس های پنجگانه خود، اکنون را به لحظه ای به یاد ماندنی تبدیل کنیم. آماده ایم تا به حرف کسی که اکنون در کنار ماست، خوب گوش بدهیم، هنگام صحبت نگاه خود را به او بدهیم نه به موبایل خود و وقتی حرف می زنیم، درباره صحبت او حرف بزنیم نه چیز دیگر.

او را دوباره خواهم دید

در این کتاب شاید بیشترین سنت ژاپنی که مورد توجه نویسندگان آن قرار داشته است، مراسم چای بوده است. شاید هیچ لحظه از زندگی انسان ها به اندازه همان لحظه اجرای مراسم چای تکراری به نظر نرسد. شاید همه چیز عینا مانند قبل در حال اجرا باشد. تردیدی نیست که منِ اکنون، من دیروز نیستم. همین تفاوت روز به روز انسان، از تجارب بگیریم تا احساس متفاوت آن لحظه، همه باعث می شوند هر دیدار، هر لحظه، یک لحظه منحصر به فرد باشد. آیا ما بلد هستیم، هر لحظه را به یک خاطره فراموش نشدنی تبدیل کنیم.

ایچی گو ایچی یه: هنر توجه به دیگران که از عشق ورزیدن به خود سرچشمه می گیرد

تقریبا هیچ پژوهش روانشناسی علمی وجود ندارد که یکی از اجزای احساس خوشبختی را «کمک به دیگران» بر نشمارد. همچنین در سخنان بسیاری از کسانی که درباره فلسفه زندگی صحبت کرده اند این امر مشهود است. به عنوان نمونه، زرتشت که از بنیان گذاران فلسفه در جهان از او یاد می شود جمله مشهوری دارد: خوشبختی از آن کسی است که در پی خوشبختی دیگران باشد (اشم وهو وهیشتم استی. اوشتا استی. اوشتا اهمایی هیت اشایی وهیشتایی اشم.)

شاید بتوان گفت ایچی گو ایچی یه جزو نخستین مراحل کمک به دیگران باشد؛ چیزی که در نهایت شاید به خوشبخی دیگران منتهی گردد.

ایچی گو ایچی یه راه های فراوانی دارد

فکر نکنید در این کتاب یک فرمول به شما معرفی می گردد تا ایچی گو ایچی یه را به جا آورید. نه! برعکس، در این کتاب تاکید بر آن است که هر کسی باید با توانایی و با وجود خودش ایچی گو ایچی یه را در لحظه لحظه زندگی متبلور سازد.

در این کتاب با مثال های بسیار پر شمار نشان می دهد که چگونه در فرهنگ های غرب و شرق، افراد بسیار، حتی بدون این که عبارت ایچی گو ایچی یه به گوش شان خورده باشد، لحظاتی منحصر به فرد و دوست داشتنی برای خود و دیگران رقم می زنند.

فقط باید حواس مان را به دیگران بدهیم و هر لحظه ایچی گو ایچی یه را انتخاب کنیم. در مورد انتخاب های زندگی به شما پیشنهاد می کنم نوشتار دیگری را در همین سایت مطالعه بفرمایید. برای خواندن نوشتار «انتخاب، آجر نخست زندگی ماست» اکنون اینجا را کلیک کنید.

کتاب ایچی گو ایچی یه

این کتاب توسط نشر ثالث منتشر شده است. کتاب ایچی گو ایچی یه با طراحی جلد بسیار زیبا که هر کسی را به یاد شکوفایی فرهنگ ژاپن می اندازد، یعنی با ساکورا ( شکوفه های گیلاس) تزئین شده است. اگرچه برگردان این کتاب به فارسی می توانست بهتر از این باشد اما در حد قابل قبول است.

کتاب ایچی گو ایچی یه یک کتاب طولانی نیست. اما خوب است آن را در جایی قرار دهید که زیبایی ساکورا هر لحظه شما با ایچی گو ایچی یه عطرآگین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *