آموزشگاه های زرتشتیان تهران: راه پیش رو

وحشیانه ترین رویداد ممکن روی زمین جنگ انسانهاست
دسامبر 28, 2016
رفتارهای غیرحرفه ای برخی از به اصطلاح مدیران آموزشگاه ها
دسامبر 28, 2016

آموزشگاه های زرتشتیان تهران: راه پیش رو

بهمن ۱۳۹۰-

رسالت :

فراهم آوردن زمینه لازم و کافی برای پرورش نسل های آینده ایران به گونه ای که از نظر هوش اجتماعی و احساسی- عاطفی در کنار توانایی های دیگر برای زندگی پیروز و شاد در بهترین شرایط ممکن باشند؛ از جمله این توانایی ها باید به اعتماد به نفس، توان بالای حل مسایل و مشکلات، زیبایی شناسی و درک هنری، توجه به جسم سالم و عشق به یادگیری تا پایان عمر نام برد.

هدف:

بهترین زمان برای چنین تاثیرهایی در دوران پیش از دبستان و دبستان محقق می گردد. به کارگیری افراد دانشمند و توانمند در آموزش و پرورش این دوره ها و ادامه آن در مقاطع بالاتر تحصیلی، نه تنها در تحصیل بلکه در زندگی موفق نسل آینده تاثیر شگرف و مثبتی می گذارد. در اختیار داشتن آموزشگاه های مناسب در همه مقاطع که افرادی با توانایی ها و دانش زیاد در آن با روشهای نوین روانشناسی آموزشی و پرورش علمی آشنا هستند، تنها راه رسیدن به رسالت ما به شمار می آید. برای این منظور چنین به نظر می رسد که داشتن آموزشگاه های غیردولتی تحت مدیریت دارای دانش روز جهان بهترین سرمایه گذاری برای آینده جامعه به شمار می آید. طبق قوانین کنونی ( بهمن ماه ۳۷۴۹ ) موسس آموزشگاه غیردولتی تحت نظارت حراست آموزش و پرورش می تواند با رعایت ضوابط عمومی از بهترین افراد در دسترس سود ببرد. پایداری پیشنهاد فوق در عمل زمانی تضمین می شود که یک سامانه کامل و از لحاظ مالی خودکفا در آن طراحی شود. به این ترتیب توجه به ساختار سازمانی مستقل از لحاظ مدیریت و منابع مالی اهمیت فراوانی دارد.

نقاط قوت کنونی

۱-     تجربه نسبی از طرح بهبود کیفیت آموزش و طرح بهبود کیفیت پرورش دبستانها

۲-     داشتن افراد مجرب در آموزش و پرورش با سابقه های عالی و خوب

۳-     ارزش بالای تحصیل نزد عموم جامعه و مردم

 

نقاط ضعف:

۱-     عدم آشنایی افراد شاغل در آموزش و پرورش جامعه با تجارب آموزشگاه های غیردولتی

۲-     افزودن هزینه آموزگاران در شرایط نابسامان اقتصادی به خانواده ها

 

فرصت ها:

۱-     حمایت مسوولان مقننه و مجریه از لحاظ قانونی و اجرایی از خصوصی سازی آموزشگاه ها

۲-     علاقه بالای بسیاری از اقشار جامعه برای استفاده از آموزشگاه های دارای استاندارد بالا

۳-     خوشنامی جامعه زرتشتی در مجموع

 

تهدیدها:

۱-     احساس خطر از جهت عدم همکاری دولت در مقابل خصوصی سازی آموزشگاه های تحت مدیریت افراد زرتشتی

۲-     نابسامانی عمیق اقتصادی در زمان کنونی که دومین نابسامانی اقتصادی بزرگ ایران طی سی و سه سال گذشته به شمار می آید، بدترین زمان برای برنامه ریزی و تامین مالی است.

۳-     رقابت های قدرت در سطح جامعه زرتشتی گاه به طرح های اجتماعی و گروهی برای منافع شخصی آسیب می زنند و اختلافات داخل انجمن همیشه وجود دارد و انتخابات مجلس نزدیک است.

 

دورنمای اجرایی پس از حصول مجوزها و طی مراحل قانونی:

الف- استقلال مالی

درآمد آموزشگاه های غیردولتی از سه راه تامین می شود : شهریه، کمکهای مردمی، کمکهای دولت.

شهریه آموزشگاه ها در حال حاضر توسط هر آموزشگاه به اداره آموزش و پرورش پیشنهاد می شود و اداره آموزش و پرورش آن را باید مصوب کند.

کمکهای مردمی هیچ محدودیتی ندارد.

کمکهای دولتی در ازای شرایط خاص ممکن است و برای مدارس ما مناسب نیست.

اگر موسس هر مدرسه بخواهد و پی گیری کند، امکان گرفتن وامهای با بهره پایین از بانکها وجود دارد.

در این طرح از دانش آموزان زرتشتی فقط شهریه دریافت می شود. شهریه عمدتاً شامل سرانه اجاره محل، سرانه هزینه های پرسنل است. انجمن زرتشتیان تهران با چشم پوشی از دریافت سرانه اجاره محل از دانش آموزان زرتشتی، باعث کاهش ( شاید نصف شدن ) شهریه دانش آموزان زرتشتی می شود. آن دسته از خانواده های زرتشتی که توان مالی لازم برای پرداخت همین  شهریه را به صورت اقساطی ندارند، به کمیته مددکاری انجمن ارجاع می شوند تا از کمک خیراندیشان برای تامین هزینه تحصیلی فرزندان خود سود ببرند.

دانش آموزان غیرزرتشتی علاوه بر پرداخت کامل شهریه، به پرداخت کمک مردمی هم ملزم می شوند. به این ترتیب که میزان پرداخت کمک مردمی پیش از ثبت نام باید توسط این افراد مشخص /پرداخت شود و این امر یکی از ملاکهای ثبت نام خواهد بود. این کمکهای مردمی می تواند برای کاهش شهریه فرزندان خانواده های کم بضاعت زرتشتی به کار گرفته شود. انجمن به آموزشگاه ها اجازه می دهد از مبلغ اجاره ساختمان که به عنوان بخشی از شهریه از دانش آموزان غیرزرتشتی دریافت می شود برای تعمیرات ساختمانی و نیز مخارج آموزش و پرورش استفاده کنند.

ب- استقلال سازمانی

یک شورای مرکزی آموزشگاه های شش گانه تشکیل می شود. در این شورا علاوه بر موسسان مدارس، یک نفر نماینده اولیای دانش آموزان ( که مسوول امور اداری خواهد بود )، یک نفر نماینده آموزگاران و فرهنگیان ( برای برنامه ریزی های کلان آموزشی و مسوول امور آموزشی ) و یک نفر نماینده اولیای دانش آموزان ( مسوول امور ساختمانی ) خواهد بود. در سال اول و شاید در سالهای بعد هم یک نفر با تجربه بالا در زمینه تاسیس  و راه اندازی مدارس غیردولتی مورد نیاز است و به عنوان مشاور در خدمت شورای مرکزی آموزشگاه ها خواهد بود. یک نفر حسابدار هم در شورای مرکزی به کارهای حسابداری همه مدارس ( به صورت مجزا ) رسیدگی خواهد کرد و مشاور مالی این شورا نیز خواهد بود. دو نفر دانش آموز دبیرستانها به عنوان ناظر و مشاور در برخی جلسات هستند.

با توجه به این که تمرکز برخی از کارهای مدارس می تواند در کاهش مخارج آنها موثر باشد، شورای مرکزی آموزشگاه ها بیشتر موظف است هماهنگی این گونه کارها را انجام دهد. به عبارت دیگر به جای داشتن ۶ حسابدار، ۶ کارشناس ساختمان، ۶ کارشناس آموزش و … می توان از یک حسابدار، یک کارشناس ساختمان و یک کارشناس آموزش به طور متمرکز استفاده کرد. سرویس رفت و آمد زیر نظر این شورا خواهد بود و هزینه آن به طور مجزا از استفاده کنندگان گرفته می شود و برای دانش آموزان زرتشتی این هزینه تا حدودی از محل کمکهای مردمی دانش آموزان غیرزرتشتی تامین می شود.

شورای مرکزی آموزشگاه ها پس از شکل گیری، آیین نامه داخلی خود را تنظیم می کند و به صورت یک گروه مشورتی و حمایتی در خدمت مدارس است. برای تعیین نمایندگان اولیا، جلسه هایی در زمان مناسب صورت  می گیرد. سپس دو نفر نماینده انتخاب می شوند و همراه با یک نفر نماینده آموزگاران و فرهنگیان هسته شورای مرکز آموزشگاه ها را پدید می آورند.

پیش شرط : بررسی پرونده همه مدارس برای دیدن جنبه های قانونی و ادای کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *